Wednesday, October 3, 2012

GILER KAU 39(VERSI CETAK) *april 2013*

GILER KAU 39(VERSI CETAK)
*april 2013*

Intan masih lagi tercegat di depan pagar rumahnya, Personanya dipandang tanpa ada perasaan. Kalau dia ada magic dah lama Persona ni dia tukar jadi Rexona.. baru padan muka dia. Kenapalah kau buat hal saat-saat macam ni. Intan cuba menyentuh sesuatu di enjin keretanya, konon-konon boleh buat sesuatu. Sekali lagi dia mengeluh. Jam ditangan menunjukkan pukul 2. Janjinya dengan anak-anak yayasan hari ini tak mungkin dibatalkan. Nak pinjam kereta Maya, kawannya itu sudah lesap entah kemana.

“Kenapa?,” macam kenal suara itu...matanya melilau mencari gerangan empunya suara. Kussshhh semangat terkejut.

“Apa awak buat dekat sini?,suka sanagt terkejutkan orang,” hampir meloncat Intan apabila Shahrul betul-betul berada dibelakangnya.

“Buat bodoh,” selamba saja Mamat ni.. Shahrul santai dengan jeans hitam dan t-shirt polo berkolar warna yang sama. Berdiri dengan muka tak perperasaan.

“Tak payah buat..memang dah bodohpun..,” bisik Intan perlahan.

“Apa kau kata?,” bulat mata Shahrul memandang tepat ke arahnya, laju Intan mengelengkan kepalanya dan tersenyum.

“Kenapa kereta buruk kau ni?,” sengaja Shahrul membuat siaran ulangan, kali ini sengaja dikuatkan.

“Hishhh sibuk je nak tahu kenapa?,” bidas Intan. Keningnya berkerut. Suka hati mulut dia aje kata kereta aku buruk. Burukpun ini ajelah harta yang dia ada.

“Cik adikk sayang..kereta kau ni dok depan rumah siapa sekarang ni? Cuba buka mata tu luas-luas, harap mata jer cantik tapi...” Shahrul tidak menyudahkan kata-katanya apabila dapat melihat riak kantoi di wajah Intan.

Intan baru perasan keretanya betul-betul depan pagar rumah Mamat bengis ni. Alaaa macam mana aku boleh tak perasan malu betullah. Boleh pulak berhenti di tempat yang salah. Akhirnya dia hanya mampu menayang gigi yang cantik tersusun.

“Manalah saya tahu tadi boleh je jalan, sampai je sini mati terus..langsung tak boleh hidup,” dalam hati mengutuk kerenah kereta kesayangannya. Kenapalah pilih port yang salah. Dah banyak kali sangat keretanya ni buat hal. Ni nak melayang berapa ratus lagilah ni.. adoiii..

“Apalah masalahnya kereta kau ni asyik rosak, tukar ajelah kereta baru?,”

“Amboii senangnya cakap, ingat harga kereta tu macam sayur bayam seringgit seikat ke?,” bulat Mata Intan memandang wajah Shahrul yang masih berlagak tenang.

“Habis macamana ni?, macamana kereta aku nak keluar kalau kereta buruk kau ni ada dekat sini?,”

Intan gigit bibir sekali lagi mamat bengis ni hina kereta aku memang makan kasut saiz 6 lah.

“Manalah tahu, awak ni dari tadi asyik membebel jer, bukan tolong, cepatlah nak buat macamana ni?,”

Soalan Intan mencetuskan senyuman yang cukup manis di wajah Shahrul. Intan mula tak sedap hati, Mamat bengis ni kalau dah senyum macam tu ada ajelah agenda jahat yang akan terhasil. Tiba-tiba teringat kenangannya terpaksa minum Oren masin buatan Shahrul. Hishhh memang keji.

“Cepat 1, 2...3.....” suara Shahrul senang.

“Awak ni memang lelaki tak ada perasaan, sampai hati biarkan perempuan buat kerja macam ni..” jerit Intan dalam kepayahan.

“Aku bukan suruh kau buat benda harampun, tak payah nak sedih sangat..” ucap Shahrul sambil menyimpan senyumnya. Tercuit juga hatinya bila melihat kerutan di dahi wanita itu dari cermin sisi.

 Berkerut dahi Intan menolak keretanya. Kedengaran arahan Shahrul dari dalam kereta memanaskan lagi telinganya. Sakit hati terasa dipermainkan. Kalau tak fikirkan yang dia tolak tu kereta kesayangannya dah lama dia humban lelaki tu dalam longkang.

“Kenapa pulak saya yang kena tolak...?,” tanya Intan tak puas hati. Shahrul tersenyum lagi apabila Intan menolak cadangannya. Cadangan nakal yang secara tak sengaja singgah di kepala otaknya.

“Laaa dah kereta kau...tak akan aku pula yang kena tolak.” Suara Shahrul yang sudah masuk ke dalam kereta.

Panjang muncung Intan, tak akan dia dah lawa-lawa macam ni tolak kereta kot.

“Alaaa bukan jauh pun depankan sikit je...lagipun nanti kereta aku nak keluar pulak susah,” sambung Shahrul lagi. Dia tersenyum bila melihat Intan terdiam.

Sedaya upaya Intan menolak keretanya. Terasa berat. Pertama kali dalam seumur hidupnya menolak keretanya sendiri.

“Ok tolak....1..2...tolak...” kedengaran ketawa Shahrul didalam kereta.

Hantu punya Mamat bengis...kau kenakan aku ek, kereta ni pun satu buat hal masa ni juga, menyusahkan.. Intan mengomel dalam hati.

Wajah merah Intan dipandang. Cantik. Baju kurung ungu lembut dan selendang putih yang dipakai membuatkan dia tertarik untuk menatap wajah wanita itu lebih lama. Mata hazelnya nampak bersinar. Shahrul tersenyum apabila Intan melepaskan lelahnya. Peluh memercik di dahi

“Awak tengok apa?,” Intan mengosokkan tangan ke mukanya. Mungkin ada sesuatu yang tak kena di mukanya yang membuatkan Shahrul tersenyum.

“Kau nak pergi mana cantik-cantik ni?,”

“Hahhh...apa awak kata?,” Intan berpura-pura tak dengar. Walaupun memang jelas sebab lelaki itu hanya disebelahnya. Mereka sama-sama bersandar di kereta Persona hitam.

“Kau ke mana cantik-cantik ni??,” kali ini sengaja Shahrul mendekatkan mulutnya ke telinga Intan. Menjerit kuat. Pantas Intan menjarakkan dirinya.

“Tak payahlah menjerit....ingat saya ni pekak ke?,”

“Laaa dengar rupanya, ingatkan nak bagi bahasa isyarat tadi,”

“Emmm tak sangka akhirnya awak puji juga saya cantikkan..” kali ini giliran Intan pula gelak besar. Berkerut dahi Shahrul...ehhh aku puji dia cantik ke?

“Alamak dah lambatlah..macamana ni,” ketawanya berganti risau. Janjinya dengan klien pukul 2 sekarang dah 2.30 mesti ada diantara mereka yang muncung nanti. Tak mungkin dia akan membatalkan janjinya. Pantas telifon bimbitnya dikeluarkan dari beg tangannya. Nampak gayanya tak ada pilihan kena naik teksilah.

“Ehh nak call siapa pula tu?,” Shahrul disebelahnya dipandng dengan ekor mata. Namun tangannya sudah memainkan peranan.

“Teksilah...saya dah lambat ni..”

“Tak payah jom aku hantarkan, lagipun aku memang nak keluar ni”

“Hishhh tak apalah saya boleh naik teksi,” tolak Intan.

“Jangan nak mengada-ngada..” belum sempat kata-kata itu dibalas Shahrul sudahpun melepasi pagar rumahnya. Sempat dia menjerit berpesan menyuruh Intan menunggunya.

Keadaan panas membuatkan Intan berteduh di taman Indah milik Mak Jah. Sudah dua hari wanita itu meninggalkan rumah. Ada urusan keluarga tapi tak pula Mak Jah cerita apa urusannya. Selalunya semua benda dia akan cerita kepada Intan.

“Nak pergi mana ni?,”

“Butiklah,”

Shahrul tersenyum.

“Emm nanti kereta tu aku suruh orang datang tengok”

“Terima kasih”

“Terima kasih aje?” Intan mencebik. Baru dia ingin buka mulut bertanyakan hal keretanya tapi Shahrul seakan mengerti. Payahlah tak ada kereta tak akan nak naik teksi kot. Bukan dia tak biasa naik teksi tapi dalam masa sekarang ni kerja yang bertimbun-timbun mana mungkin dia akan bekerja ke sana ke mari naik teksi.

“Habis tu nak apa, nak penampar?,” suara Intan tegas.

“kalau boleh apa salahnya teringin juga nak rasa penampar Cik Intan Azura,” suara Shahrul selamba sambil menjeling tajam. Amboii berani nak tampar orang..

**********

Anita duduk bersilang kaki  di depan Datin Maznah. Wajah itu dah tak seceria dulu. Kalau dulu pantang cakap mesti asyik ketawa. Senyuman tak pernah lekang dari bibir.

            “Kenapa muka masam ajer ni?”

            Soalan Datin Maznah dibiarkan berlalu. Satu keluhan berat keluar dari mulutnya. Melepaskan semua yang bermain di fikiran.
            “Macamana boleh jadi macam ni aunt?.. Nita dengar Abang Man dah buat persediaan nak kahwin.. kenapa Nita tak tahu apa-apapun..”

            Datin Maznah dah dapat menganggak punca kebisuan Anita. Akhirnya dia perlu berterus terang supaya lepas ni dia boleh menjalankan rancanagannya dengan lancar.

            “Sebenarnya semua ni berlaku tiba-tiba aje.. Aunt pun tak tahu dari mana datangnya perempuan tu sampai Lokman tak Nampak orang lain. Aunt yakin mesti ada tak kena dengan Anak aunt tu.”

            “Maksud aunt?,”

            “Aunt dapat rasakan yang perempuan tu guna bomoh untuk dapatkan Shah.. tak mungkin dengan sekali jumpa aje dah jatuh cinta. Semua ni cite mengarut. Lagipun Nita jauh lebih baik dari perempuan tu, macam langit dengan bumi..”

            Anita mencebik. Walaupun dia taklah pandai dalam hal bomoh membomoh ni tapi dia tahu tak mungkin wanita macam Intan perlu bertindak sampai macam tu. Bukannya baru sehari dia kenal Lokman Hakeem Dato Hashim.

            “Kalau susah-susah sangat biar Nita sendiri yang jumpa perempuan tu, lagipun bukan Nita tak kenal. Kita boleh dengar apa dia nak cakap..” suara itu tegas.

            “Buat masa ni baik Nita tak payah buat apa-apa, serahkan semua pada Aunt...tahulah aunt nak buat macamana nanti..”

            Anita mengaru kepalanya. Boleh percaya ke Datin Maznah ni. semua kononnya ada rancangan tapi tak nampakpun kejayaan. Dari dulu lagi sebelum Lokman pergi ke luar negara dia dah dengar jawapan yang sama.

            “Aunt tahu tak kadang-kadang Nita ni rasa malu sangat. Memanglah Nita ni sukakan Abang Man tu dari kecik tapi rasa macam hidung tak mancung pipi ni yang tersorong-sorong. Abang Man tu bukannya nak layan Nita sangat..”

            “Hishh kenapa Nita cakap macam tu.. Angah tu sebenarnya keliru, dia keliru dengan perasaan dia sendiri. Bukannya Nita tak tahu perangai dia tu, kalau jatuh cinta tu perkara biasa...”

            “Tapi kali ni macam pelik.. Abang Man nampak macam bersungguh-sungguh,..” Anita menyuarakan kebimbangannya. Sekarang ni memang Datin Maznah sajalah tempatnya bergantung harap. Kalau dengan Syamira memang mereka tak sekepala langsung.

            Datin Maznah diam. Memang jauh dalam hatinya berbisik bila melihat Lokman yang semakin banyak berubah. Sebelum ni pun macam-macam perempuan dekat dengan Lokman tapi dia tak pernah kisah sebab dia tahu anaknya sekadar main-main. Tapi kali ni..

            “ Alaaa Nita jangan risau... biar semua tu aunt yang fikir..”

********

“Banyaknya barang ni, macam nak buat kenduri..”

“Hishh macam tak biasa pulak, kan stok Yayasan dah nak habis lagipun tak apa beli banyak boleh simpan..” suara Lokman lagi. ditangannya sudah penuh dengan barang-barang keperluan.

“Memanglah tapi kalau banyak sangat nanti takut membazir pulak, kalau bahan kering mungkin kita boleh simpan tapi yang basah ni kalau tak habis masak nanti rosak pulak..” Intan selaku perunding ekonomi. Hishhh Lokman ni sejak pegang Yayasan Kasih semua benda dia nak beli,

“Alaaa tak apalah sayang benda dah beli..”

Intan mencebik. memang perkataan sayang tu dah biasa sangat keluar dari mulut Lokman.

“Suka hati awaklah..” balas Intan selamba. Melangkah laju ke depan meninggalkan Lokman.
“Ehhh baru panggil sayang dah suka hati?.. emmm lepas ni bolehlah panggil lagi..” jerit Lokman dalam tawa. Suka memutar belitkan fakta.

“Perasan..kereta letak dekat mana ni?.. kenapa jauh sangat?,” Plastik Mydin ditukar ke tangan kiri. Adoii boleh putus jari kalau macam ni.

“Tadi kan Full Parking.. boleh kan jalan sikit ke nak saya dukung?..boleh ajer..”

“Merepek!,”

Mereka berjalan seiringan. Intan tersenyum bila Lokman mengambil Plastik di tangannya. Satu kelebihan Lokman yang mungkin membuatkan dia menjadi kegilaan wanita adalah sikap ambil berat. Lokman peka dengan perasaan orang lain terutamanya perempuanlah..

“Lokman Hakeem!!....”

Panggilan bersuara manja itu membuatkan Lokman dan Intan berpaling. Wajah manja sambil tersenyum itu terus menerpa ke arah Lokman dan menghadiahkan ciuman kudus di pipi kanan. Intan terkejut, tapi cepat dia mengawal perubahan wajahnya.

“Ehhh... Dayana apa you buat dekat sini,?”

“Saja... jalan-jalan tak sangka jumpa you dekat sini, rindunya dekat you..” suara itu lagi. masih memegang erat tangan Lokman.

Lokman menjarakkan sedikit tubuhnya. Sempat matanya menjeling ke arah intan yang memandang ke arah lain. Reaksi Intan membuatkan reputasinya jatuh. Hishhh dari manalah muncul pulak Dayana ni.

“Dayana kenalkan ini isteri I, Intan Azura Abdullah Lee..” suara Lokman selamba. Intan terkejut.

Dayana terkedu. Matanya memandang tepat ke arah Intan. dia tersenyum lagi. “Oppss sorry I tak tahu Lokman dah kahwin... you ni Lokman kenapa I tak tahupun yang you dah kahwin..”

“Saya...”

“Sebenarnya kami dah lama Nikah. Cuma majlisnya belum buat lagi, mungkin sikit masa lagi..” Laju Lokman mematahkan ayat yang ingin keluar dari mulut Intan.

“Ohhh Macam tu... oklah kalau macam tu, I pergi dulu ekk, Selamat pengantin baru and nanti jangan lupa jemput I..” suara Dayana lagi. sempat melambai tangan ke arah Intan. Intan hanya mampu tersenyum tawa.

 “Tahun bilanya yang saya ni isteri awak,?” Tanya Intan geram. Matanya menikam wajah lelaki yang masih tersenyum di depannya.

“Saya tahu reaksi awak bila tengok Dayana cium saya tadi, mesti awak rasa semua tu benda biasa yang saya buatkan.. dan untuk pengetahuan awak saya pun terkejut bila dia buat macam tu dan untuk selamatkan diri saya dan maruah dia sebagai perempaun mungkin awak adalah alasan terbaik..”

Intan angkat kening. Ayat frasa yang susah difahami.

“Tak payah nak buat muka macam tu Cik Intan sayang.. anggaplah ayat saya tadi tu betul.. memang sekarang saya mengharapkan yang awak adalah isteri saya yang boleh menyelamatkan saya dari buruan wanita-wanita macam Dayana tu..” Lokman melangkah selamba sambil menyimpan senyum.

“Awak tak rasa ke ayat awak tu perasan?,”

“Tak..sebabnya saya memang sayangkan awak..” jawab Lokman lagi.

Intan gigit bibir. Geram.

TeRbaRu : DyaDila



TERBARU :

KEPADA SESIAPA YG BERMINAT NAK ORDER NOVEL TERBARU DYADILA BOLEH PM DYADILA DI FACEBOOK DYA DILA :) -PAKEJ NOVEL DISKAUN +SIGN + PENGHANTARAN PERCUMA :)



KERANA KAU 25



KERANA KAU 26

GILER KAU?

GILER KAU?
DAPATKAN DI PASARAN... TERBARU DARI DYADILA//

teratak bahagia....


pYzam Page Pets
FreeFlashToys Page Pets