Sunday, June 14, 2009

KERANA KAU 12

Kerana kau 12

”kenapa Mah tengok abang macam ada masalah?”

“tak ada apa, Cuma penat”

“abang kita dah hidup bersama dah lebih 20 tahun. Mah kenal abang macamana”, Datuk Mansur kembali duduk di sisi isterinya. Satu keluhan berat dilepaskan.

“abang dah jumpa dia Mah”

“dia? Kak Mardina?”

“bukan anak abang dengan dia, betul dia anak abang Mah”

Akhirnya apa yang bermain di fikirannya menjadi realiti, betullah apa yang di fikirkan selama ini. Maknanya selama ini suaminya mengabaikan tanggungjawab terhadap anaknya sendiri.

”abang jumpa dia?”

”dia kerja di Neraca Holding”

“hah?”

“abang dah rasa sejak mula berjuma dia tapi macam ada tak kena, sampailah abang dapat bukti kukuh”

“jadi dia macamana kenal abang?”

“entahlah Mah tapi dari cara dia macam dia tak kenal abang, sebab setiap kali abang jumpa dia mesti dia macam pekerja abang, lagipun dia baru lagi di Neraca Holding”

Kata-kata suaminya mengingatkan dia pada madunya itu Mardina, wajah lembut mardina membuatkan dia berasa malu. Tapi entah di mana silapnya wanita itu menjadi mangsa perkahwinan mereka. Salah dia kerana merampas kebahagiaan wanita itu.

“semua salah Mah bang” Dato Mansur memandang wajah Isterinya.

“bukan salah mah, abang yang gagal jalankan tanggungjawab dengan baik.. abang terlampau ikutkan perasaan”

“jadi sekarang apa abang nak buat?”

”abang kena tebus segala dosa yang telah abang lakukan Mah, dia zuriat abang darah daging abang tapi selama ni dia tak pernah dapat semua tu. Malah abang tolak kehadiran dia...Ya Allah”

Kekesalan yang tak mungkin dapat di tukar walau selaut air mata sekalipun. Mungkin ini sudah takdir yang sudah tertulis.

”mesti dia cantik macam Ibunya” kata-kata isterinya membuatkan Dato Mansur tersenyum.

” cantik Mah..memang cantik..mata yang sama wajah yang sama” ada sendu di hujung ayatnya.

”Mah rasa dah masanya kita jumpa dia bang”

”belum lagi Mah, abang tak tahu samada dia tahu atau tak yang abang ni adalah papa dia”

***

”haiii tak akanlah orang cantik macam awak ni masih belum berpunya”

”Siti, cantik ke tak cantik ke bukan tiket untuk dah berpunya ke belum tau, macam saya ni sebaya je dengan awak tapi awak dah ada anak sorangpun”

”emmm saya dulu lain Ayuni oiii gatal sangat nak kawin, tapi saya bahagia”

”hahh tengok tu muka dah merah, bahagia saya tengok awak”

”awakpun akan bahagia ayuni” Siti membalas kembali sengaja mengusik temannya itu. Walaupun jawatan ayuni lebih tinggi darinya namun ayuni bukan jenis wanita yang sombong dengan pangkatnya.

”saya akan bahagia kalau matlamat saya tercapai”

”amboii macam besar je matlamat tu?”

“besar tak besarlah tapi selama ni pun saya ke sini sebab matlamat tu”

”boleh saya tahu apa matlamat awak tu?”

”satu hari nanti awak akan tahu”

Ayuni berlalu dengan senyuman. Siti ditinggalkan kerana masih ada kerja yang belum diselesaikan.

”hello...mana bilik Adam?”
”cik cakap dengan saya ke?”

”yalah tak akan dengan dinding” Ayuni memandang lagak aleyya. Anak orang kaya bolehlah belagak.

”cik boleh jalan terus belok kanan tu bilik dia”

”ok Thanks....emmm ehh wait”

“yes, cik ada apa lagi?”

“saya rasa macam pernah tengoklah awak ni…tapi dekat mana ek”

“mungkin pelanduk dua serupa kot”

”emmm maybe” aleyya seakan cuba mengingati sesuatu tapi gagal lau dia terus menuju destinasi sebenarnya.

Pintu dikuak perlahan, adam sedang asyik menulis sesuatu di kertas dahinya berkerut-kerut. Aleyya tersenyum lagi dia suka melihat raut wajah lelaki yang serius dengan kerjanya sampai tunang dekat pintupun tak nampak. Pintu diketuk perlahan.

”ehh Leyya macamana boleh ada dekat sini?”

”amboi tak sempat-sempat jemput kita masuk nampak?” Adam meletak pennya. Dia bangun matanya masih tak lepas memandang aleyya.

”masuklah..mimpi apa ni kenapa tak call Adam kata nak datang”

”alaaa saja nak tengok bilik adam macamana sambil tu bolehlah tengok adam kot-kot ada pasang awek lain ke”

”fuhhh nasib baik tak ada ” Adam ketawa lagi.

”kenapa Leyya datang ni?”

”saja nak ajak makan...bosanlah duduk rumah bukan ada orangpun” wajah manja aleyya dipandang.

”haii selama ni yang duduk dalam rumah tu bukan orang ke?” sindir adam.

”adam Im serius ok”

”ok jomlah..tak nak ajak abang kesayangan you sekali ke?”

”you ni kalau tak ajak Fariz tak boleh ke? You bercinta dengan siapa sebenarnya dengan I ke dengan abang I?”

”dua-dua bukan” ketawa adam semakin menjadi. Aleyya menarik muncungnya. Sakit hati dia dengan gurauan tak berapa kelakar Adam.

***

Suasana Neraca Holding sunyi, jam menunjukkan pukul 8 malam pastinya semua pekerja sudah balik ke rumah masing-masing. Fariz menutup lampu biliknya. Akhirnya dia berjaya menyiapkan kerja yang sepatutnya disiapkan. Tekuknya diurut perlahan. Perlahan dia melangkah lesu terasa sedikit penat hari ini.

‘ehhh tak akan tak balik lagi’ hatinya berbisik apabila melihat bilik Ayuni masih terang. Dia berpatah balik menuju ke bilik yang memang tak jauh dari biliknya. Pintu diketuk beberapa kali.

”tak balik lagi?” terkejut Ayuni apabila ada yang menegurnya. Laju kepalanya diangkat.

”belum lagi” jawabnya malas. Hatinya mengutuk kenapalah dia boleh terkejut macam tadi. Memalukan.

”kenapa tak balik lagi?”

”bos saya tu orang yang garang, so semua kerja kena siapkan sebelum masa takut nanti ada pembetulan pula” terdengar lagi tengkingan Fariz.

’Hishhh kenakan aku pula’ matanya melilau melihat sekeliling bilik Ayuni, wajah lesu wanita itu juga dipandang sekilas.

”sudah pergi balik..lagipun lama-lama duduk dalam pejabat ni menghabiskan duit syarikat juga...” bulat mata Ayuni mendengar kata-kata Fariz. Kurang asam punya bos.

***

“papa bolehlah please”

”baik aleyya tumpukan saja pada pembukaan butik tu” wajah anak perempuannya tidak dipandang, datuk Mansur sibuk asyik membaca buku di tangannya.

Aleyya mencebik. Susah betul nak memujuk papanya, sudah hampir seminggu dia merengek untuk berkerja di Neraca Holding tapi permintaannya itu dianggap gurauan bagi papanya.

” papa tak yakin dengan Leyya ke?”

”papa kenal sangat anak papa ni, mesti bukan sebab Neraca Holdingkan tapi sebab Adam Mukriz”. Dato mansur tersenyum melihat perubahan wajah anaknya.

”alaaa papa ni sampai hati tuduh Leyya macam tu, mana ada leyya nak juga tolong papa” sekali lagi Dato Mansur tertawa mendengar kata-kata anaknya. Aleyya dari kecil memang manja, anak gadisnya itu bijak memujuk orang.

”hahh ni apa lagi ni...nak bodek papalah tu” Fariz muncul, dia duduk di sofa bertentangan dengan papa dan adiknya.

”Leyya ni nak kerja dekat Neraca Holding” sebaik mendengar kata papanya, fariz ketawa kuat membuatkan muncung aleyya bertambang panjang. Abangnya itu memang tak pernah menyebelahinya.

”Leyya sihat tak?” dia bangun sambil meletakkan tangannya di dahi Aleyya.

”hishhh apa ni..orang sihatlah”

”haiii bukan dulu abang dah suruh Leyya kerja dengan abang, tapi leyya tak nak.. bukan jiwa leyyalah bukan dunia leyyalah..ni apa cerita tukar fikiran?”

”alaaaa... itu dulu..masa tu leyya tak tahu nak berfikir lagi”

”emmm macam tu, bukan dulu tak ada Adam sekarang dah ada Adam?” sekali lagi abangnya mengulangi kata-kata abangnya. Aleyya menyentak kakinya, tanda protes.

”abang nak tolong Leyya ke tak?”

“bukan abang tak nak tolong tapi…”

“tapi abang kena ingat Leyya banyak simpan rahsia abang.. jangan sampai mama terlibat sama” Aleyya tersenyum. Fariz memang lemah dengan mamanya. Dia tahu abangnya itu terlalu kasih akan mamanya.

“alaaa ni malas ni suka main kotor tau” Fariz mengeluh perlahan. Adiknya sengaja menggunakan kelemahannya.

“oklah..nanti abang uruskan” Aleyya ketawa gembira sambil memeluk bahu abangnya.

Dato Mansur hanya tersenyum melihat kelatah anaknya. Memang Fariz dan Aleyya pelengkap kebahagiaan anak-anak itu sering menjadi pengubat hatinya. Mungkin hidupnya akan lebih bahagia jika adanya Ayuni di sisinya sekarang. Wajah anak terbuangnya itu terbayang lagi.

TeRbaRu : DyaDila



TERBARU :

KEPADA SESIAPA YG BERMINAT NAK ORDER NOVEL TERBARU DYADILA BOLEH PM DYADILA DI FACEBOOK DYA DILA :) -PAKEJ NOVEL DISKAUN +SIGN + PENGHANTARAN PERCUMA :)



KERANA KAU 25



KERANA KAU 26

GILER KAU?

GILER KAU?
DAPATKAN DI PASARAN... TERBARU DARI DYADILA//

teratak bahagia....


pYzam Page Pets
FreeFlashToys Page Pets