KoMen AndA?..(^_^)v

TeRbaRu : DyaDila



TERBARU :

KEPADA SESIAPA YG BERMINAT NAK ORDER NOVEL TERBARU DYADILA BOLEH PM DYADILA DI FACEBOOK DYA DILA :) -PAKEJ NOVEL DISKAUN +SIGN + PENGHANTARAN PERCUMA :)



KERANA KAU 25



KERANA KAU 26

GILER KAU?

GILER KAU?
DAPATKAN DI PASARAN... TERBARU DARI DYADILA//

teratak bahagia....

Ahad, 17 Mei 2009

DR CINTA 2

Dr cinta 2

Mazliana membawa karyanya ke klinik. Sengaja dia ingin menghadiahkan satu lukisan untuk kakak kesayangannya. Bukan apa sengaja nak ambil hati, maklumlah baru lepas kena marah.

”haii..apa mimpi bagi karya mahal Maz ni dekat Akak?”

”alaa sengaja nak menghiasi klinik buruk akak ni..” bulat mata Dr azlin mendengar kata-kata adiknya.

Mazliana menyangkut sendiri lukisan pemandangan senja itu di sudut tepi klinik yang memang kosong.

”buat apa sebenarnya ni?”

”lukisan sebenarnya boleh dijadikan terapi tahu tak..kalau pesakit-pesakit akak datang tak adalah asyik baca maklumat tentang diabetes, darah tinggi, jantung segala ni...” jarinya menunjuk ke arah paparan yang melekat kemas di dinding klinik.

”emmm yelah tu ke nak ambik hati akak?”

”hishhh... akak ni tak baik tahu tak buat tuduhan macam tu tak baik untuk kesihatan, ada fakta yang menayatakan bila dahi kita dikerutkan seperti yang akak buat tu proses penuaan akan lebih cepat..tu sebab sekarang ni kalau akak jalan dengan mak mesti orang ingat mak tu adik akak tau..”

”amboii sedap mulut tu berkata-kata ek..mari sini biar akak jahit sikit” ketawa Mazliana kedengaran. Kak Ani turut sama ersenyum mendengar telatah Maz.

”hahh cantik tak Kak Ani?” tanyanya sambil memeluk bahu wanita itu.

”cantik..tak sangka Maz pandai melukis macam ni”

“dia ni bukan pandai melukis je Kak Ani pandai menari, pandai bercakap dan apa yang penting dia ni pandai belakon..sampai jadi pandai menipu” sindir Azlin. Sengaja mengusik adik kesayangannya.

“alaa nak perli orang arr tu.. disebabkan kepandaian yang melampau nilah Kak Ani..Dr Azlin ni dapat si johan tu..” giliran Azlin pula terkena.

Johan atau Dr. Johan adalah salah seorang pensyarahnya, johan jatuh cinta pandang pertama apabila Azlin menghantar tugasan adiknya Mazliana. Tak pasal-pasal dia yang sangkut.

“ekk akak tolong Maz tau”
”emm yalah tu tolong sambil menyelam minum air...orang suruh tolong hantarkan tugasan dia boleh pula jual minyak dengan si johan tu Kak ani” kata-kata itu membuatkan lengannya menjadi mangsa cubitan. Sakit.

”kan Maz ni Dr. Cinta mestilah pakar dalam bab-bab macam ni kan..” Kak Ani pula menyelah. Sengaja mengusik anak manja kesayangan Hj. Nordin.

”pandai pun Kak Ani ni tak sia-sia Maz turunkan ilmu...bagus-bagus ” Azlin mencebik.

”dahlah jom kata nak keluar makan”

”ni yang sayang akak ni tahu je bila perut orang ni dah bunyikan..jom Kak Ani lagipun Dr Azlin nak belanja”

”ehh tak apalah..Kak Ani tunggu klinik lagipun akak dah makan tadi”

”oklah kalau macam tu kak Ani, jangan sampai Kak Ani pun menyamar jadi Doktor sudah” ucapan Azlin membuatkan Mazliana terkedu. Dia tahu kakaknya sengaja menduganya.

Mereka singgah di restoran Reaksi Melayu, makanan di sini memang peargg sedap gila. Tambah-tambah Gulai lemak Masam maniz, rugilah kalau siapa tak makan. Macam biasa mereka mengambil tempat yang sedikit jauh dari orang ramai. Itulah Azlin dia sukakan tempat yang private. Sedang asyik Mazliana melayan perasaan dia dapat menangkap bayangan Dr. Johan yang berjalan ke arah mereka.

”akak ajak dia sekali ke?”

”yup...lagipun akak memang dah janji dengan dia nak makan sekali”

”alaaa kenapa tak cakap awal-awal... tak sukalah macam ni”

”kenapa pula...apa yang Maz tak suka sangat dengan Abang Johan tu?” ucapan itu membuatkan Azlin tersenyum.

”heloo girl..” Johan tersenyum memandang kearah tunang dan bakal adik iar kesayangan nya.

”emmm...”

”abang tak ada kelas ke?”

”emm tak ada Cuma malam nanti pukul 8” kata-kata itu begitu lembut di gegedang telinganya. Cisshhh depan kakak aku pijak semut pun tak mati, kalau dalam kelas mahu nak terkeluar anak tekak menjerit.

”Liana apa khabar?”

”baik..” ringkas jawapannya acuh tak acuh.

”lama tak jumpa Liana makin tembam abang tengok” Maz mencebik. Makin tembam dia kata aku kurang asam jawa.. kau ingat kau tu hensem sangat. Kakak aku je buta mata, buta hati, buta cinta.. bebel Maz dalam hati.

”hello...hah laaa ya ke... ok..ok aku datang sekarang..” tiba-tiba Maz memecah kesunyian.

”aik tak dengar bunyi fon pun?” tanya Azlin pelik.

”silent mode..oklah akak Maz ada hal..sorry tak dapat join makan sekali..kita makan dekat rumahlah ek..” pantas Maz meninggalkan kedua-dua insan itu.

”sorry abang...tak sangka dia buat lagi” Johan hanya tersenyum.

”marah betul dia dengan abangkan” kenyataan itu membuatkan Azlin turut tersenyum.

”sebab dia marahkan abanglah kita dapat jumpa dan sampai sekarang ni bahagiakan” kata-kata Azlin mencetuskan ketawa kecil Johan. Mazliana bekas pelajarnya yang banyak menimbulkan kontroversi sehinggakan semua pensyarah akan bercakap mengenainya.

Masih tersingat kepetahan Mazliana mematahkan hujahnya ketika didalam kelas, masih terbayang bagaimana pelajarnya itu mempengaruhi dekan fakulti seni untuk menerima projek akhirnya selepas direject oleh Johan. Mungkin disebabkan banyak salah faham antara mereka yang membuatkan hubungan mereka jauh begini walaupun mereka bakal menjadi sebuah keluarga.

Mazliana menyumpah-nyumpah dalam hatinya, kenapalah hatinya panas bila bertentang mata dengan si johan tu, kalau boleh sekarang juga dia memaksa kakaknya memutuskan pertunangan dengan lelaki itu. Hishh tak masuk dengan jiwa rock aku pensyarah macam tu.

Tiba-tiba matanya terpandang seorang yang seperti dikenali. Hah Zikri dengan Iskandar? Alamak ..sembunyi-sembunyi cepat selamatkan diri. Dia hilang di sebalik orang ramai yang lalu lalang.

”kau tengok apa tu Is?”

”entah aku macam perasan seseorang tadi..”

”siapa?” mata Zikri turut mencari gerangan yang di maksudkan.

”kawan lama..”

”dahlah kita dah lambat ni..jom..”

Mazliana menarik nafas lega. Hishh dahlah hari tu sikit punya payah nak melarikan diri. Tak sangka pulak mak cik tu mak pemuda yang ditipunya, kalau lambat bertindak mesti mati dia terjerat dengan penipuan tak sengajanya itu.

”Laaa tak sangka yang Maz ni Doktor” Mak Engku memagang lembut tangannya. Rasa serba salahnya beraja di hati. Tak pasal-pasal kena tipu juga Mak engku ni. Masalahnya ini semua sebab si Zikri tu kalau tidak mesti penipuannya tak berpanjangan,

”tak apalah mak Engku saya ada urusan penting, mungkin kita boleh minum lain kali”

”baiklah kalau macam tu Maz datanglah rumah Mak Engku, ini alamatnya” Kad itu bertukar tangan. Tanpa berfikir panjang dia terus meminta diri sebelum lagi banyak persoalan yang akan lahir.

”weii apa hal termenung dekat sini?” hampir luruh jantungnya disergah begitu. Dia kembali ke alam nyata. Matanya tepat memandang seorang wanita yang tak berapa cukup wanitanya. Dengan jeans lusuh yang koyak bahagia lutut, rambut berwarna-warni. T-shirt yang dipakai juga berwarna hitam. Lama matanya meneliti.

”weii Maz kau jangan bat muka tak ada perasaan dekat aku ek... ni syamin laa mimi comel..” ingatannya kembali berputur..mimi comel.

”laaa kau ke mimi Al bosan....” sebaris gelaran itu membuatkan mereka berpelukan. Lama dia tidak berjumpa dengan kawan baiknya itu semenjak dia menghabiskan ijazah sarjana mudanya. Mereka terputus hubungan.

”kau buat apa dekat sini?”

”buat bodohlah..”

”tak payah buat...” mereka ketawa.

”lamanya tak jumpa kau...tapi kenapa kau macam.....” penampilan mimi dipandang. Banyak perubahan.

”aku baru balik dari latihan teater la..nilah watak terbaru aku..”

”teater? Best ye...kau aktif lagi ke?”

“ehh mestilah aku mana boleh berpisah dengan dunia pementasan” mimi tersenyum bangga dengan kenyataannya.

“kau macamana? Apa kau buat sekarang?”

”aku macam nilah, tak buat apa tanam anggur dekat depan rumah aku..” Maz tersenyum, mungkin belum ada kerja yang kena dengan jiwanya.

”haiii best student macam kau tak ada kerja?”

”amboii perli aku nampak..kau kerja dekat mana sekarang?” giliran Maz pula bertanya.

”aku kerja syarikat periklanan, yang penting lari jauh dari ijazah yang aku ada..” Mimi menjelaskan kedudukannya.

”baguslah tu dari tak kerja langsung..jomlah kita minum-minum..makan-makan...kau belanja” Maz memeluk bahu sahabatnya itu.

”amboiii aku pulak yang kena”

”yalah aku bukan ada kerja pun..” Maz menayangkan muka kesiannya,.

”kau ni tak pernah berubahkan andai betul manipulasi orang ek...jomlah” mereka berjalan seiringan, masih banyak yang ingin dibualkan. Tambah-tambah tentang rahsia-rahsia yang masih menjadi rahsia.


pYzam Page Pets
FreeFlashToys Page Pets