Sunday, August 22, 2010

GILA KAU 43

GILA KAU 43

“apa yang kau buat ni Rul?, satu apapun aku tak tengok lagi?” Suara Datin Maznah menjerit di hujung talian. Fazrul menjauhkan telifon dari telingannya. Kalau dekat alamat pecahlah gegedang telinganya.

“sabarlah Mak ngah lagipun bukan senang nak dekat perempuan tu, dia ramai sangat peminat ada saja yang dok berkepit”

“aku tak kisah apa yang aku nak perkahwinan ni mesti dibatalkan. Aku tak suka dia jadi menantu aku”

“habis tu mak ngah nak saya buat apa? Bunuh si Intan tu?” soal Fazrul tinggi. Sengaja suranya dikuatkan biar mak ngahnya tahu dia bukan mudah nak diperintah sesuka hati.

“kau sanggup nak jadi pembunuh?” pertanyaan Datin Maznah mengundang ketawa besar Fazrul. Sanggup ke dia nak membunuh perempuan semanis Intan Azura?. Mungkin tidak...

“ehhh kau dengar tak apa aku cakap ni?” suara nyaring Mak ngahnya membuatkan dia kembali ke alam nyata.

“dengarlah mak ngah.. saya belum nak pekak lagi.. tak payah nak pekik-pekik macam tu nanti orang kata mak ngah gila pulak..”

“memang aku dah separuh gila ni.. kau tahu tak yang si Man tu dah mula nak rancang perkahwinan dia, kalau boleh lagi cepat lagi bagus.. aku tak tahulah apa yang dah dibagi perempuan tu dekan anak aku, sampai dia dah tak boleh nak dengar cakap mak dia”

“kenapa Mak ngah tak halang saja kan senang”

“kalau sesenang itu aku tak kisah, aku tak nak Lokman benci aku” tengkingan kuat Datin Maznah membuatkan Fazrul menjauhkan telifonnya dari telinga.

Hishhh orang tua ni ingat aku ni buat kerja sehari boleh selesai ke?. Kalau suruh bunuh anak kucing tu senanglah ini nak... hishhh masalah betul ada mak saudara macam ni. Langsung tak ada hati perut. Talian dimatikan. Tak mahu mendengar bebelan seterusnya biarlah mak ngahnya cakap seorang diri.

Datin Maznah berdengus geram. tangan digenggam kuat. panas hatinya bila memikirkan apa yang akan terjadi. Dato Hashim suaminya juga tak sabar-sabar nak menyambut menantu. Benci bila melihat kemesraan yang ditunjukan suaminya kepada perempuan tak sedar diri tu.

“ehh Datin you tahu.. anak datin Sally tu kawin dengan orang biasa dengar cerita kerja buruh ke apa..” suara Datin Mala.

“ehh.. Ye ke?..”
“itulahhh you Datin Maznah kalau nak kawinkan anak nak ke orang yang entah apa-apa?.. paling-paling tidakpun mestilah yang setaraf dengan kitakan.. entahlah I rasa Datin sally tu gila tak pun dah nyayok” ketawa Datin Mala kedengaran.

“mestilahhhh mestilah kita nak menantu kita ada status sama tak pun cari yang lebih dari kitakan..”

Teringat perbualannya dengan Datin Sally pagi tadi. Sedaya upaya dia cuba menutup berita yang bakal terjadi. Sungguh memalukanlah.. lepas ini mungkin cerita dia pula akan menjadi buah mulut orang. bodoh betullah budak Lokman ni..

Walaupun secara zahir dia sudah merestui perkahwinan yang bakal perlaku tapi hakikat sebenarnya dia masih perlu berusaha mencari jalan untuk tidak bermenantukan perempuan tak tentu keturunan tu. Entah anak pungut mana, ada hati nak jadi menantu aku..

*****

Intan menguis pasir yang di kakinya. Suka dia melihat ombak yang menarik lembut butiran pasir seakan menarik sama kakinya. Dia tersenyum. Lama juga tak tenangkan fikiran mengadap keindahan ciptaan tuhan macam ni. sejak akhir-akhir ini Lokman sering membawanya ke sini.

Lokman masih menatap wajah lembut yang masih tersenyum, wajah itu membuatkan dia menjadi tenang. Wajah itu seakan membawa terbang semua masalah yang melanda dirinya. Hilang kerja yang menggunung di pejabat.

“kenapa tengok saya macam tu?” pelik dia melihat Lokman yang kaku memandang tepat ke arahnya.

“cantik..” perlahan tapi cukup menghantar getar ke hati Intan.

“emmm haiii hari ni je ke cantik hari lain?”

“cantik juga.. tapi hari ini lebih cantik, sebab hari ini awak dah menjadi sebahagian dari diri saya”

“emmm sebahagian, ingatkan sepenuhnya” usik Intan sengaja menduga hati lelaki itu. Sejak dua menjak ni seakan sasterawan negara. Bijak menutur kata dan baris ayat.

“bila awak sah menjadi suri dalam hidup saya di ketika itu awak adalah hidup saya sepenuhnya” sekali lagi lelaki itu bermain ayat. Intan tersenyum lalu ketawa.

“kenapa awak pilih saya?” soalan itu bergema lagi. memang Intan ingin tahu.

“sebab awak Intan Azura Abdullah yang buat tidur saya tak pernah lena, muka awak tu kadang-kadang dalam cawan kopi tiap-tiap pagipun saya terbayang...jadi macam sayang pulak nak minum kopi tu” Lokman ketawa kecil, walaupun ayatnya berbau gurauan tapi itulah sebenarnya apa yang terjadi pada dia. Memang susah nak percaya jejeka pujaan ramai gadis selama ini yang tak pernak tunduk pada mana-mana wanita tiba-tiba layu disebabkan seorang wanita.

“awak ni main-mainlah”

“sebenarnya saya sendiri pelik kenapa saya boleh jatuh cinta dengan awak.. nak kata cantik saya rasa ramai lagi perempuan yang bersama saya sebelum ni cantik nak kata awak seksi.. emmm tak adalah seksi mana..”

Kata-kata Lokman membuatkan mata Intan bulat membesar..

“amboiii...sedap awak mengata saya ek...” mereka saling berkejaran. Persis zaman kanak-kanaknya. Intan tersenyum lagi.

Lokman melepaskan nafas besar, terasa mengah sekejap dikejar Intan. Fuhhh boleh tahan juga pujaan hatinya ni lari. Intan sudah duduk di atas batu besar. Tak jauh dari kedudukkan Lokman. Mereka berpandangan dan tersenyum.

“kuat awak lari ek...”

“juara 100 meter tau..” ucap Intan dalam tawa.

“patutlah... bakal isteri abang ni ratu pecut rupanya.. nanti jangan lari kuat macam ni sudahlah payah juga abang nak kejar”

Dialog Lokman membuatkan Intan menjeling. Dia menjulir lidah.. perasanlah tu nak berabang-abang.

“saya suka tengok awak senyum macam tu.. senyuman awak buat saya tenang” Intan menarik senyum. Dia tahu Lokman ikhlas dengan apa yang diucapkan.

“ok sekarang giliran abang.. ehhh tersasul pulak.. saya pulak nak bertanyakan soalan..”

“tanyalah...” Intan seakan tak sabar. Lokman mencebik dia tahu Intan mengusiknya.

“apa yang buat awak terima saya?”

“entahlah sebenarnya masa malam tu tersilap nak call orang lain lepas tu termiscall awak.. jadi mengenangkan awak dah salah faham, saya tak boleh nak buat apalah” usik Intan lagi. Melihat wajah Lokman yang berubah corak dia melepaskan ketawa kuat yang dari tadi ditahan.

“ooooo... pandai dah ekk kenakan kita”

Ketawa mereka bersatu. Terbit sinar bahagia di hati kecil Intan. Kenangan waktu kecil di tepi pantai menari-nari di kotak ingatannya. Entah kenapa dia sangat berterima kasih kepada Lokman ketika ini. Lokman membawanya kembali ke alam kebahagiaannya.

“oklah sayang jom kita balik lagipun dah nak asar ni..” bisik Lokman perlahan, dia sudahpun bangun dari duduknya. Intan mengangguk dan mengikut langkah Lokman dari belakang. Mereka kembali beriringan menyusuri pantai...

Intan tersenyum dalam hati, Tak tahu kenapa keputusan yang diambil membuatkan masa berlari begitu pantas. Secara jujurnya dia sendiri tak yakin dengan keputusan yang mengejutkan tapi dia bahagia bia melihat kebahagian di wajah Lokman. Lelaki itu juga buat dia sentiasa rasa selamat.


****

“kenapa kau tak berterus terang? Perasaan kau pada dia sekarang tengok apa dah terjadi?” marah Farid. Geram dia dengan sikap sepupunya itu, susah sangat bila menyentuh hal perasaan ni.

Sejak semalam Shahrul lebih banyak mendiamkan diri. Dia sendiri terkejut bila berita perkahwinan Intan sampai ke telinganya. Dia pasti berita itu juga yang akan melukai hati sepupunya itu.

“biarlah mungkin dia bukan jodoh aku”

“dia bukan jodoh kau sebab kau yang tak nak berterus terang dengan dia, kalau kau tak ego kau tak akan melepas macam ni” sekali lagi Farid melepaskan segala amarah yang berbuku di hatinya.

Shahrul merebahkan tubuhnya ke sofa empuk. Dia terasa cukup penat berlakon di depan maknya. Berlakon konon-kononnya dia tak ada apa yang perlu dibimbangkan. Tapi bila dia dengan Farid dia dah tak mampu untuk berlakon, biarlah sepupunya itu yang mengetahui segalanya.

Farid mengelengkan kepalanya perlahan. Nak cakap lebih sangatpun dah tak guna nasi dah jadi bubur. Minggu depan Intan akan melangsungkan perkahwinannya. Apa yang dia perlu buat adalah mendoakan kebahgiaan sepupunya itu. Wajah shahrul yang seakan lena dipandang lagi. kalau pejam mata sepuluh tahupun tak mungkin dapat melupakan dia, bisik Shahrul dalam hati.

Mak sendiri yang meminta persetujuannya untuk mengadakan majlis perkahwinan Intan di rumah mereka. Shahrul hanya tersenyum dan memberi kebenaran dengan rela. Dia tak mahu maknya tersepit antara menjaga perasaan dia dengan kasih sayangnya terhadap Intan yang dah dianggap macam anak sendiri.

Intan akan jadi milik orang, wanita itu akan menjadi milik orang di rumahnya sendiri… hahhh hanya orang gila saja yang boleh terima apa yang berlaku sekarang. Dirumah dia juga akan dilangsungkan majlis pernikahan dan persandingan. Semalam dia sengaja balik menjenguk persiapan akhir. Senyuman yang terlakar di wajah Intan membuatkan hatinya dihambat pilu.

Dia melangkah perlahan. dilihat Intan sedang duduk merehatkan diri di taman rumahnya. Intan baru saja menyiapkan ruagan bilik. Tema warna gold membuatkan bilik tamu Mak siti bertambah seri.

“tahniah..” ucap Shahrul perlahan. Intan berpaling.

“ terima kasih”

“aku doakan kau bahagia…”

Intan tersenyum. Lalu ketawa kecil.

“kenapa ketawa?” shahrul bertanya pelik.

“tak ada apa Cuma rasa macam pelik pulak awak cakap lembut macam tu dengan saya” Intan ketawa lagi. shahrul menyambut tawanya tapi kedengaran sumbang.

“hahhh!!tapi ingat jangan lupa bayar sewa rumah. Sehari RM500” usik Shahrul sengaja mahu mengusir rasa kecewanya.

“amboiii mahalnya, tapi tak apa awak dengan Mak Siti punya pasal semua bolehlah” bisik Intan perlahan. Sambil ketawa kecil. Shahrul tersenyum jelas wanita didepannya itu bahagia menghitung hari-hari bahagianya. Tak mungkin dia akan mencacatkan kebahagiaan itu hanya kerana perasaannya sendiri.

Keputusan yang cukup membuatkan Farid membebel di telinganya. Marahnya bukan main apabila dia bersetuju mengizinkan pekahwinan Intan diadakan di rumahnya. Walau tidak memiliki tapi biarlah dia melihat gadis pujaannya dalam diam itu melangsungkan hari bahagia dengan penuh meriah dan sempurna. Semalam dia keluhan Intan yang tiada lagi keluarga yang akan meraikan berita gembira bersamanya, dan atas dasar itu dia memberi cadangan kepada Maknya agar perkahwinanan Intan diadakan di rumahnya.

“terima kasih sekali lagi...sebab buat saya rasa ada lagi keluarga di belakang saya, awak buat saya rasa terlalu gembira,” perlahan ucapan itu keluar dari mulut Intan tapi cukup membuatkan Shahrul terdiam.

“tak payah nak terima kasih dengan aku.. semua ni patut berlaku, mak sayangkan kau dah macam anak dia, jadi apa salahnya kalau kita berkongsi kasih ibu kan..” usik Shahrul dan usikan itu betul-betul membuatkan Intan selesa.

“kalau awak dengan Mak siti tak ada mesti susah juga saya nak buat semua ni..” Shahrul cuba tersenyum walaupun hati sudah cukup berdarah. Pedih. Terasa lukanya bagai disiram air limau.

“kalau kau tak ada mungkin aku pun susah nak buat semua ni..” bisikan itu seakan menghantar maksud di hatinya. Shahrul sudah menolak perasaan yang singgah, dia tak mahu keikhlasan disalah ertikan.

“awak memang baik..”

“tahu dah...” suara shahrul selamba.

Mereka ketawa.

“tak sangkakan kau akan kawin.. yang paling pelik dalam rumah aku pulak tu..” sambung Shahrul. Sengaja ingin menghabiskan masa dengan Intan. Mungkin selepas ini dia tak akan berpeluang untuk semua ini.

“emmm... takdir memang pelik, macam kita jugalah.. kalau dulu pantang jumpa mesti macam anjing dengan kucing...”

“emmm Yalah aku kucing kaulah anjing...” Intan mencebik. Sengaja membulatkan mata konon-kononnya dia marah. Tapi dia tahu shahrul bergurau.

Shahrul ketawa perlahan..

Mereka terdiam. Terasa hati bagai nak meluahkan sejuta ayat tapi tak mampu keluar. Intan juga diam entah kenapa dia juga hilang topik

“Nak makan aiskrim ?” suara shahrul tiba-tiba. Intan berpaling sambil tersenyum.

“ awak belanja?” Shahrul mengangguk..

“aku belanja pakai duit kau..”

Langkah Intan terhenti.

“Ya aku belanja pakai duit aku..” Shahrul mengubah ayat dalam sisa tawa. Intan mengangkat ibu jarinya tanda setuju.

******

Wajah segar Lokman membuatkan Datin Maznah tak senang duduk, sejak semalam dia langsung tak berkesempatan menegur anak terunanya. Kalau ikutkan hati dia sendiri akan berjumpa dengan perempuan tak sedar diri tu. tapi kalau dia bertindak macam tu mesti Lokman akan jauh darinya.

Perkahwinan yang dirancang sudah hampir tiba, walaupun hatinya geram tapi masih tak dapat berbuat apa-apa. Semalaman dia tak tidur memikirkan anaknya akan beristerikan gadis yang entah dari mana keturunannya.

Peralatan semua telah disediakan, wajah seri pengantin jelas kelihatan di wajah Lokman. Datuk Hashim bersetuju untuk menguruskan semua dan sekaligus menjadi sponsor.

“kenapa mama termenung pulak ni?” tegur Lokman yang masih dalam senyum.

“senyum semacam je anak mama ni?”

“haiii mama ni senyum tu kan sedekah...tak salah kalau kita senyum kan”

“tapi senyuman Man tu lain macam..”

kata-kata mamanya ditolak tepi. Tiada jawapan untuk soalan itu. Apa yang pasti hari ni dia ditaburi rasa gembira. Semalaman dia menghabiskan masanya mendengar suara Intan. Tak sangka panggilannya kali ini diberi peluang. Kalau sebelum ni jangan haraplah nak dengar suara lembut gadis pujaannya itu.

“Lokman hafizi...” panggil Datin Maznah. Geram.

“Man nak pergi jumpa Intan, nanti kalau mama nak apa-apa mama call atau mesej” sempat dia berpesan sebelum meninggalkan Datin Maznah yang masih bersisa marahnya. Lokman berpatah balik menghampiri mamanya. “ mama walaupun Man cintakan Intan tapi mama tetap yang pertama dalam hati Man, Man tahu mama sayangkan Man dan Man harap mama juga dapat sayang Intan...” Datin Maznah terkedu. Ciuman lembut Lokman di dahinya menambahkan lagi gejolak perasaannya.

“sebab mama sayangkan Manlah mama akan selamatkan kehidupan Man..” biik Datin Maznah perlahan menghantar langkah Lokman yang sudah jauh meninggalkannya.

TeRbaRu : DyaDila



TERBARU :

KEPADA SESIAPA YG BERMINAT NAK ORDER NOVEL TERBARU DYADILA BOLEH PM DYADILA DI FACEBOOK DYA DILA :) -PAKEJ NOVEL DISKAUN +SIGN + PENGHANTARAN PERCUMA :)



KERANA KAU 25



KERANA KAU 26

GILER KAU?

GILER KAU?
DAPATKAN DI PASARAN... TERBARU DARI DYADILA//

teratak bahagia....



pYzam Page Pets
FreeFlashToys Page Pets